1. april 2015 - etter 10 år som teatersjef for Riksteatret - slutter Ellen Horn og gir stafettpinnen videre til Tom Remlov. Vi har sett tilbake på Ellens høydepunkter i årene som teatersjef.

1. Liv Ullmann tilbake på en norsk scene

Høsten 2010 klarte endelig noen å få Liv Ullmann tilbake på en norsk teaterscene. Denne noen var Ellen Horn og Riksteatret. Stein Winge hadde regien for Eugene O’Neills Lang dags ferd mot natt. I tillegg til Liv Ullmann var det et fantastisk øvrig skuespillerlag; Bjørn Sundquist, Anders Baasmo Christiansen, Pål Sverre Valheim Hagen og Viktoria Winge.

Det ble en jubelferd uten like – også for Liv Ullmann som fikk sin fortjente hyllest; Alle de om lag 50 kulturhusene langs ruta hadde smekkfulle hus. I tillegg ble det gjestespill på Nationaltheatret, Den Nationale Scene i Bergen og på Dramaten i Stockholm.

 

2. En forkjemper for kulturhusene

Ellen Horn har lenge vært en stemme for kulturhusutbyggingen i Norge, men har også vært spesielt opptatt av å sette fokus på midlene som settes av til drift av landets flotte kulturhus. - Kulturhusene er meningsløse uten et godt innhold og en profesjonell bemanning. Fremtidens kulturpolitiske agenda bør fokusere på dette, har vært og er Ellen Horns mening.

 

3. Riksteatret som et nav i teater-Norge

Ellen Horn har hatt som mål at Riksteatret skal være en samlende kraft i teater-Norge. Gjennom årlige samarbeid med andre teatre har hun gjort nettopp dette. Med Riksteatrets unike turné-ekspertise har andre teatre fått anledning til å dele sitt repertoar med hele landet. Og Riksteatrets publikum har fått tilgang til den ypperste scenekunsten i Norge.

 

4. Riksteatret som et synlig og attraktivt teater for skuespillerne

Ellen Horn og Riksteatret har fått landets skuespillere til å få øynene opp for hvilken fantastisk reise det er å være på turné med Riksteatret. Å oppleve landets fantastiske natur, mens man samtidig møter en ny sal og et nytt publikum - hver eneste dag.

«Det er meningsfylt å spille på Riksteatret. Turnélivet er hardt, men som freelance er en tur hvert fjerde år noe jeg kan like», har Anders Baasmo Christiansen sagt.

 

5. Et repertoarvalg som forteller at teater er viktig

Ellen Horn har aldri vært redd for å ta tak i de vanskelige temaene, sette dem i scene og sende det ut i landet. For å skape debatt, engasjement og bidra til at teatret er en stemme i samfunnet.

Vi kan blant annet nevne «Jeg var Fritz Moen» – et samarbeid med døveteatret Teater Manu om den urett som ble begått av den norske stat ovenfor Fritz Moen, «Psykos 4:48» – et kompromissløst og ubarmhjertig skuespill om selvmord og «Meg eier ingen» - en dramatisering av Åsa Linderborgs roman om sin oppvekst med en alkoholisert far.