Heddadagene

Anne Franks søsken er en forestilling om et Europa i endring.

FNs nyeste rapport slår fast at 65 millioner mennesker er blitt tvunget til å forlate sine hjem. Flyktningebølgen vi er vitne til, bringer frem det verste og det beste i oss. Kommentarfelt på nettet fylles med hat og kjærlighet. Forståelse og frykt. Frontene bli steilere. Medmenneskeligheten mindre.

Med Anne Franks søsken ønsker vi å gjøre flyktningtall om til ansikter, bringe kommentarfeltene opp på scenen, og holde et speil opp mot alle oss som tillater historien å gjenta seg.

Historien vår begynner i 2010. Ungjenta Jamilah er født i Norge og tror hun er norsk. På skolen har hun fått hovedrollen i Anne Franks dagbok. Natten før premieren våkner hun av at det dundrer på døren. Politiet er kommet for å hente henne og moren.

I samme øyeblikk som den arabiske våren slår knopper, lander Jamilah i Syria. Gjennom øynene til en 12-åring, følger vi utviklingen fra håp til desperasjon. Seks år senere går Jamilah og moren om bord i en båt de håper skal føre dem tilbake til tryggheten de opplevde i Norge. Plutselig er Jamilah blitt en del av flyktningstrømmen mot Europa.

Når Jamilah møter oss, er det som en kvinne som har lært at det finnes et «oss» og et «dem» . Selv befinner hun seg midt i mellom. Hun utfordrer oss på hvorfor vi mener en gruppe mennesker skal akseptere et liv vi selv aldri ville funnet oss i.

Gjennom det siste året har Birgit Amalie Nilssen (manus) og Laura Christina Brøvig Vallenes (regi) jobbet med koblingene mellom Anne Franks Dagbok og dagens flyktningesituasjon. 15 flyktninger fra Syria, Eritrea, Sudan, Afghanistan, Irak, Libanon og Kurdistan har bidratt i manusarbeidet. Det samme har representater fra Odins soldater. Flere av flyktningene medvirker selv på scenen.

Hovedrollen spilles av iranskfødte Nasrin Khusrawi. Nasrin er første kvinnelige skuespiller med minoritetsbakgrunn som har gått ut fra Statens Teaterhøyskole i Oslo. På scenen treffer du også Mona Ayash, Mohmad Begdady, Jwan Mohammad, Ahmad Radwan Alkeder, Taha Mahsen Taiseer – alle fra Syria, og skuespillerne Hege O. Enger og Roger Paulsen fra Kristiansand.

Forestillingslengde: 1 time 15 minutter (ingen pause).

Forestillingen vises i forbindelse med Heddadagene, i samarbeid med  Kilden Teater og Konserthus i Kristiansand.

På scenen
Nasrin Khusrawi, Ahmad Radwan Alkeder, Mohmad Begdady, Hege O. Enger, Mona Ayash Hasan, Jwan Mohammad, Roger Paulsen og Taha Mahsen Taiseer.

Team
Regi/visuelt konsept: Laura Christina Brøvig Vallenes. Manus: Amalie Nilssen. Lysdesigner: Markus Fadum. Lyddesigner: Anders Hardeland og Leon Murgalia. Videoprojeksjon: Josh Griffin.

Produsert av Kilden Teater og Konserthus.

Forestillingen er en del av Kildens dialogarbeid og er skapt i samarbeid Kongsgård Skolesenters introduksjonsprogram for flyktninger og Plattform - Norsk Institutt for forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme. 

Panelsamtale

Flyktningstrømmen har stanset. Er problemet over?

I forkant av forestillingen inviterer vi personer med ulike ståsted og synspunkter til en panelsamtale.

Deltakerne utfordres på spørsmål som:
Har vi løst flyktningkrisen med å avskaffe menneskeverdet?
Har høyrepopulisme endret norsk politikk?
Er våre norske grunnverdier forenlige med stengte grenser?
Er alle mennesker like mye verdt?
Ingen kan hjelpe alle, men kunne vi hjulpet flere?
Hvordan kan kunst motvirke utenforskap?

I panelet er blant andre:
Statssekretær i Kulturdepartementet Bård Folke Fredriksen
Skuespiller Iselin Shumba
Islamkritisk aktivist og høyrepopulist Ronny Alte
Humanitærarbeider for Leger Uten Grenser Sebastian Stein
AP-politiker Anette Trettebergstuen
Syrisk flyktning Seif Zakaria

Samtaleleder: teatersjef i Kilden Teater, Birgit Amalie Nilssen

Arrangører: Kilden Teater og PLATTFORM – Norsk Institutt for forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme

Tidspunkt: 1 time før forestillingsstart

Hvor: I foajeen